Saturday, October 16, 2010

15~10~2010 genap 24 tahun

Bismillah walhamdulillah

Selawat dan salam buat kekasih hati Muhammad SAW, keluarga baginda , dan para sahabat.

Salam perjuangan buat semua kerana kita semua dilahirkan sebagai pejuang. sudah pasti perjuangan yang hakiki adalah tidak lain tidak bukan pastinya perjuangan mencari Redha ALLAH SWT.

Pejam celik genap usia ana kini 24 tahun 2 hari, Pesan abang ana hati-hati sudah 24 tahun, pesanan yang penuh makna hanya membalasnya dengan senyuman. Bagi setiap individu sudah tentu hari kelahiran itu merupakan hari yang penuh bermakna. Namun demikian bagaimana mahu menjadikan hari kelahiran itu menjadi hari yang penuh makna? ada yang merasakan bila tiba hari kelahiran mesti sambut dengan tiup lilin potong kek jadilah hari itu penuh makna, ada juga yang mahu menyambut hari kelahiran bersama berdua dengan kekasih hatinya walaupun belum menjadi kekasih halalnya yang ni tidak seharusnya berlaku, kita berlindung kepada ALLAH SWT daripada musibah sebegini, jangan kita menjadikan hari kelahiran itu hari untuk berbuat maksiat nanti tak pasal2 meninggal dunia malaikat cabut nyawa dalam keadaan bermaksiat. Dahulu zaman2 duduk hostel lain cerita lagi, ada kawan-kawan yang merancang untuk mengenakan dengan menyiram air sebaldi pada orang yang menyambut hari kelahiran. ana juga perna hampir kena air sebaldi ni, namun plan itu tidak menjadi kerana  last minute kawan2 ana tidak sampai hati menyiram ana. Alhamdulillah selamat pada waktu itu. Selain itu ada juga yang memilih untuk membaca Surah yasin khusus untuk menyambut hari kelahiran, dimana bacaan tersebut dihadiahkan buat muslimin dan muslimat yang sudah meninggal dunia, dalam masa yang sama bemuhasabah diri dengan pertambahan usia dan bila-bila masa akan menyusul saudara muslim yang telah meninggal dunia. Ada juga yang memilih untuk solat hajat dan berpuasa pada hari kelahiran sebagai tanda kesyukuran kepada ALLAH kerana masih diberikan nikmat hidup kepadanya. Dan sebenarnya ada banyak macam cerita berkaitan menyambut hari kelahiran ini yang dilakukan oleh pelbagai ragam manusia dan kita perlula bijak memilihnya  =).   

Apa yang ana nak kongsikan disini tidak banyak sedikit sahaja namun ana berharap ianya bermanfaat buat setiap mata yang melihat dan membaca catitan ini. 15 oktober 1986 merupakan tarikh kelahiran ana, dipendekkan cerita macam biasa  setiap tahun 15 oktober adalah hari yang penuh makna, bagi ana tarikh ini penuh makna kerana tarikh ini lah saat ramainya family, sahabat,rakan taulan yang mendoakan ana. macam-macam bentuk doa ana terima samada melalui email, wall Fb dan pesanan ringkas (sms) Alhamdulillah yang pastinya ana tidak jemu mengaminkan doa-doa mereka walaupun cukup banyak dan doa yang sama berulang. Bukankah ALLAH menyukai hamba2 NYA banyak meminta kepadanya dengan besungguh2?
terima kasih kepada sahabat2 yang mendoakan ana bagi ana itulah hadiah yang paling bermakna.Ada doa yang ringkas dan ada doa yang panjang, ingin ana kongsikan sebait doa yang ana terima, doanya seperti di bawah ---

Sebait doa di hari lahir

Ya Allah, aku memohon kepadaMu agar Engkau menjadikan sebaik-baik umur kami pada akhirnya, sebaik-baik amal pada penutupannya, sebaik-baik hari-hari kami adalah ketika/saat bertemu denganMu. Aku memohon kepadaMu agar... Engkau menjadikan kuburan setelah berpisah dengan dunia, sebaik-baik tempat tinggal kami, luaskanlah liang lahat kami, dan rahmatilah ketika/saat kami menjadi rendah pada waktu menghadapMu ketika/saat hisab, tetapkanlah kaki-kaki kami di atas shirath, selamatkanlah kami dari kesusahan hari kiamat, putihkan wajah kami pada hari dimana wajah manusia ada yang putih dan ada yang hitam. Aku memohon kepadaMu kenikmatan yang tak terputus-putus, mata yang sejuk yang tidak terputus-putus, aku memohon kepadaMu untuk dapat melihat wajahMu, dan kerinduan bertemu denganMu. Aku memohon agar Engkau mensucikan kerusakan hati kami dengan taubat, dan menyatukan hati kami dalam keadaan takut kepadaMu, dan memberi kami pemberian yang besar yang dapat memasukkan kami ke dalam surga, tempat yang aman.. Amin.

Ya Allah, kepadaMu aku beribadah dan untukMu kami sholat dan sujud. KepadaMu kami menuju dan bersegera. Kami mohon rahmatMu dan takut akan azabMu, sesungguhnya azabMu menimpa orang-orang kafir. Ya Allah aku memohon perlindungan kepadaMu, kami meminta ampun dariMu, memujiMu dengan kebaikan, tidak kufur kepadaMu, tunduk kepadaMu dan mencabut siapa yang kufur kepadaMu.. Amin.

Barakallah fi umrina 

p/s [semoga Allah memberkahi usia kita semua]








Akhir kata semoga setiap usia yang berlalu , usia kini dan usia yang masih ada beroleh keberkatan ALLAH swt.
semoga kita dapat memaknakan hari kelahiran kita dengan melakukan pekara-pekara yang dapat mendekatkan diri kita kepada RABB kita.

Monday, April 12, 2010

Entah Rindu untuk yg keberapa kali padanya..

Ya Rasulallah...

Buah hatiku yg dirindui, adakah pertemuan denganmu nanti, itu doaku sentiasa, semoga dirimu mengenaliku saat aku kembali ke sana nanti, walau tidak pernah bersua didunia ini, rindu dan kasih ini ku susun semat rapi disanubari, aku sedang berusaha membuktikan cintaku & rinduku padamu..agar tidak ada cinta2 makhluk lain yg bernama dunia dan segala isinya mampu mngalahkan..semoga ALLAH sentiasa bersamaku dalam menyusuri jalan yang pernah engkau lalui, mana mungkin akan bertemu denganmu jika aku tidak melalui jalan yang pernah engkau lalui.



Pemergianmu...by Inteam

Kau masih tersenyum mengubat lara
Selindung derita yang kau rasa
Senyuman yang mententeramkan
Setiap insan yang kebimbangan
Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita
Di pangkuan isterimu Humaira
Menunggu saat ketikanya
Diangkat rohmu bertemu Yang Esa
Tangan dicelup di bejana air
Kau sapu di muka mengurangkan pedih
Beralun zikir menutur kasih
Pada umat dan akhirat
Dan tibalah waktu ajal bertamu
Penuh ketenangan jiwamu berlalu
Linangan air mata syahdu
Iringi pemergianmu
Oh sukarnya untuk umat menerima
Bahkan payah untuk Umar mempercaya
Tetapi iman merelakan jua
Bahawa manusia kan mati akhirnya
Tak terlafaz kata mengungkap hiba
Gerhanalah seluruh semesta
Walaupun kau telah tiada
Bersemarak cintamu selamanya
Ya Rasulallah Kau tinggalkan kami
warisan yang abadi
Dan bersaksilah sesungguhnya
Kami merinduimu

click video

Monday, March 1, 2010

AL-Kisah Cinta Pejuang

Sumber kisah di petik daripada pemilik Fb  Fatimah Az-Zahrah

Nama Salman Al Farisi tak asing lagi dalam deretan para pejuang dan pembela agama Allah. Ketakwaannya pun disegani di antara kaum muslimin. Keimananya yang begitu mendalam bahwa hanya Allah yang Maha Besar, sementara yang lain begitu kecil di hadapannya. Demikian juga sikapnya menghadapi masalah-masalah yang bersifat keduniaan, termasuk urusan cinta.

Dikisahkan, Salman Al Farisi hendak melamar seorang gadis. Sebagai manusia biasa yang memiliki fitrah cinta, ia jatuh hati pada seorang muslimah shalihah asli penduduk kota Madinah. Maksud suci ini kemudian ia sampaikan kepada Abu Darda’, seorang saudara yang dipertemukan atas nama aqidah.

Abu Darda’ bahagia menyambut keinginan Salman. Ia bergegas mengantarkan saudaranya ini untuk menemui wali dari sang gadis.

“Perkenalkan Saya adalah Abu Darda’, dan ini adalah saudara saya Salman yang berasal dari Parsi. Allah telah memuliakannya dengan Islam dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya. Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah, bahkan ia diberi kehormatan sebagai ahlul bait-nya. Saya datang untuk mewakili saudara saya ini melamar putri Anda,” ucap Abu Darda’ menyampaikan maksud dan tujuan.

Lamaran itu bersambut, “Kami merasa mendapatkan kehormatan menerima tamu dua sahabat Rasulullah yang mulia. Menjadi kehormatan pula bagi keluarga kami jika dapat memiliki seorang menantu dari salah satu sahabat Rasul yang agung. Akan tetapi, kami serahkan sepenuhnya jawaban dari lamaran ini pada putri kami.”

Setelah berdiskus, Ibu dari sang putri pilihan Salman itu mewakili untuk menjawab. “Mohon maaf sebelumnya jika apa yang kami sampaikan kurang berkenan. Dengan tetap mengharap ridha Allah, putri kami menolak lamaran Salman,” jawab sang Ibu.

Belum lagi Salman merespon jawaban itu, Sang Ibu melanjutkan perkataannya. “Akan tetapi, jika Abu Darda’ mempunyai niat yang sama untuk melamar putri kami, maka kami akan menerimanya,” katanya sang ibu.

Wajar bila Salman kecewa. Kekecewaan yang berlipat. Karena tak hanya niat mempersunting sang putri ditolak, namun kenyataannya justru saudara yang diajak membantu melamar malah yang dikehendaki untuk menikahi sang putri. Kebesaran hati Salman sedang diuji.

”Allahu Akbar!” ujar Salman mencuba meluapkan isi hatinya.

”Semua mahar dan nafkah yang kupersiapkan ini akan aku serahkan pada Abu Darda’, dan aku akan menjadi saksi pernikahan kalian,” lanjutnya tanpa ragu.

Menakjubkan. Kekecewaan Salman berujung keikhlasan tiada tara. Salman Al Farisi dengan ketakwaannya yang memuncak memberikan pelajaran tentang sebentuk kesedaran. Kesedaran bahwa cinta yang diinginkan tak selalu bisa dimiliki. Kesedaran tentang bagaimana semestinya menyingkapi rasa cinta yang Allah hendaki untuk kita.

Salman telah mengajarkan, sebagai pejuang, kita harus menjadi majikan cinta, bukan budaknya. Kita harus mampu mengendalikan nafsu dan perasaan, bukan dikendalikannya. Sungguh indah bila mana cinta dan nafsu itu ditunggang dengan keimanan yang tiada taranya kepada Allah dan Rasulnya.

Dan semoga kita bisa, mendapatkan yang terbaik, dipilih Allah untuk menjadi teman di dunia untuk berjuang dalam agamanya dan akhirat menjadi ketua bidadari bagi seorang lelaki penghuni syurga.

ALLAHUMMAR ZUKNA HUBBAK, WAHUBBA MAN YUHIBBUK, WA HUBBA AMALIN SOLIHIN WAL MUKMININ WAL MUKHLISIN, YUKORRIBUNA ILA HUBBIK.

AMIN!!!

Semoga bermanfaat.

Wallahu a'lam bi ash shawab

PENYUNTING: ADMIN GASIM

Wednesday, February 17, 2010

~Si Pemetik Buah Manis~

Siapa pun yang bersangka baik kepada pemilik 'Arasy maka ia akan memetik buah manis ditepi sungai jernih.  YA ALLAH Yg memperkenankan hajat, semoga akulah si pemetik buah manis itu.
AMIN YA RABB

Tuesday, February 16, 2010

Thank You Allah

I was so far from You
Yet to me You were always so close
I wanna love in the dark
I close my eyes
To all the signs
You put in my way
I walked the day
Further and further away from You
Oh...
Allah...
You brought me home
I thank You
With every breath I take

Alhamdulillah
Our praise is to Allah

I never thought about
All the things You had given to me
I never thank You once
I was to proud
To see the truth
And prostrate to You
Until I took the first step
And thats when You opened the doors for me
And now Allah I realized what I was missing
By being far from You

Alhamdulillah
Our praise is to Allah

ALLAH...
I wanna to thank You
I wanna to thank You
For all the things that You've got
You've got me through all the years I've been lost
You guiding me from all the ways that were wrong
And indeed You give me hope

Oh ALLAH...
I wanna to thank You
I wanna to thank You
For all the things that You've got
You've got me through all the years I've been lost
You guiding me from all the ways that were wrong
I wanna thank You
For bringing me home

Alhammdulillah
Our praise is to Allah

Saturday, January 23, 2010

Nice Song

 Insya Allah by Maher Zain

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x